fbpx

Dbaj o kręgosłup, jak przygotować plecy do gry w koszykówkę

19

Grasz w basket? Dbaj o kręgosłup, bo obok kolan to najważniejszy element Twojego ciała podczas gry w koszykówkę oraz najbardziej wymagający przygotowania. Kondycji nabierzesz latając za piłką, o kręgi musisz zadbać specjalnie i dodatkowo.

Wczoraj posłaliśmy w eter 60-minutowy trening LeBrona Jamesa. Pisaliśmy byście pamiętali o przygotowaniu pleców, a dziś zgodnie z przypuszczeniem, kilka osób napisało, że faktycznie cierpią na bóle w krzyżu po treningach… Dlaczego tak się dzieje?

Case 1.

Trywialne. Spałeś przy otwartym oknie? Przewiało Cię w nocy? Budzisz się, ze sztywnymi plecami? Możesz być pewien, że Twój performance na wieczornej sali spadnie drastycznie. Nie schylisz się do piłki w pełnym biegu, próba przechwytu zajmie dodatkową sekundę, plastyczność ruchu zmniejszy się, a chłopaki okrzykną Cię “drewnem”. Moja rada: kup sobie dłuższą kołdrę albo jeśli partnerka (lub partner!) zszarpuje ją z Ciebie przez sen – zastanów by może każdy miał swoją własną.

Case 2.

Wiek. Kiedyś mogłeś biegać po boisku godzinami. Dziś mięśnie pleców sztywnieją przy każdej przerwie w grze i wiesz, że trudno Ci będzie dalej rywalizować z chłopakami. Może trafisz parę rzutów, ale ochota do gry już nie ta. Nie ma rady, musisz zacząć ćwiczyć plecy. Najlepiej codziennie po parę minut. Propozycje ćwiczeń znajdziesz na końcu posta.

Case 3.

Parę minut grania i czujesz, że łupie Ci coś w kręgosłupie. Parę skoków, zmian kierunków i jesteś ugotowany. Dawno nie grałeś, teraz jakby coś ci weszło w lędźwia. Odpuszczasz walkę o zbiórkę. Do kontry maszerujesz… lipa. Starość nie radość mówią ze śmiechem ziomy. Kończysz jak Larry Bird leżący przy ławce na brzuchu, talent marnieje jak u Tracy’ego McGrady. Nie ma rady: nieprzygotowany, słaby kręgosłup trzeba wzmocnić ćwiczeniami.

Jeżeli więc od dawna miewasz bóle krzyża po dłuższym treningu – poniższe porady mogą Ci się przydać:

CZYTAJ DALEJ >>

1 2 3

Ostatnie Wpisy

19 comments

  1. Array ( [0] => subscriber )
    Zdjęcie profilowe Dejm8n
    Odpowiedz

    Wzmocnienie mięśni zewnętrznych – może panowie nie wystarczyć.
    Jak drzewo ma swoje korzenie tak i praca kręgosłupa zaczyna się od środka – Witamy Mięśnie Wewnętrzne –
    Goran + zapraszam do zgłębienia wiedzy w sieci ; )

    (2)
    • Array ( [0] => administrator )
      Zdjęcie profilowe marada

      To oczywiste, że artykuł nie jest skierowany do profesjonalnych graczy, ale chłopaków lubiących pograć w basket, zwłaszcza tych w wieku 25+.
      Dobra rada wujka: róbcie wskazane przez nas 3 ćwiczenia na plecy, olejcie profesjonalne treningi, programy, rozpiski, bo Wam się znudzi po tygodniu i ostatecznie nic z tego nie wyjdzie. Róbcie podstawowe, wskazane powyżej ćwiczenia i powinno być OK.

      (9)
  2. Array ( )
    Zdjęcie profilowe efharisto
    Odpowiedz

    Polecam jeszcze http://fitbay.pl/9046-kolko-do-cwiczen-fitness.html – niewiele trzeba kasy, czasu i miejsca żeby bardzo efektywnie popracować nad mięśniami pleców i brzucha – ważne jest ćwiczenie równolegle obu partii. Przy ćwiczeniach z kółkiem trzeba jednak bardzo uważać na postawę (technikę) przy wykonywaniu ćwiczeń, można sobie bowiem zaszkodzić jeżeli wykonuje się je niepoprawnie. Fajnie sprawdzają się też proste ćwiczenia na takich poduszkach: http://www.akson.pl/oferta/15,103,poduszki-powietrzne – przysiady, skłony, wymachy – wszystko bardzo pozytywnie wpływa na wzmocnienie mięśni kręgosłupa (tych stabilizacyjnych), a dodatkowo świetnie poprawia stabilizację stawów skokowych i kolanowych.

    (2)
  3. Array ( )
    Odpowiedz

    Na ból pleców nie ma nic lepszego jak wzmocnienie mięśni brzucha! Robienie brrzuszków do “odcięcia” pleców , a po wszystkim rozciągniecie ich np. koci grzbiet

    (0)
  4. Array ( [0] => subscriber )
    Zdjęcie profilowe tea3k
    Odpowiedz

    Z mojego doświadczenia -32 lata moge napisac ze plecy moga bolec z powodu urazu kregosłupa wiec polecam jakies masarze i wykluczenia tegoz urazu, bo tylko cwiczeniami mozna sobie jeszcze wiekszą krzywde zrobic. Po takim badaniu mozna sie brać za cwiczenia dopiero

    (0)
  5. Array ( )
    Zdjęcie profilowe WhiteD
    Odpowiedz

    Tia, przy bolu plecow – zanim czlowiek zacznie cwiczyc, warto skoczyc do doktora i ocenic ich stan. Kontuzje sie trafiaja, jakies zmiany zwyrodnieniowe i inne cuda, ktorych z wierzchu nie widac – a plecy bola.
    Zas cwiczenia moga przy takim urazie bardziej zaszkodzic, niz pomoc.

    (2)
  6. Array ( )
    Zdjęcie profilowe all3
    Odpowiedz

    mogą też piec jeśli sie nie rozgrzejesz i nie porozciagasz mięśni przed grą, a robisz np przysiady ze sztanga na niewyprostowanych plecach, warto w tedy zmienić technike przysiadów i robic je na wyprostowanych plecach, a przed sama grą porzciagać miesnie pelców własnie m.in robiac koci grzbiet lub unaszac odcinek ledzwiowy do góry lezac na plecach

    (0)
  7. Array ( )
    Zdjęcie profilowe all3
    Odpowiedz

    @Amare18 zależy co to jest za ból kolego jest sporo różnych obajwów np kłucie, są równiez rózne rodzaje bolu więc opisz go, druga sprawa moim zdaniem czynnik decydujący o długowieczności kolan to rozgrzewanie ich czyli wiazadeł, ja na zimnej sali oprcz rozgrzewki samych kolan czyli masowanie gram też w opaskach uciskowych nie po to bo boli tylko po to by kolana nieschładzały sie jest izolacja ciepła

    (0)
  8. Array ( )
    Zdjęcie profilowe One Blink
    Odpowiedz

    jak kogos mocno bola plecy po graniu, to nie polecalbym robic tych cwiczen bez konsultacji z lekarzem 😉 lepiej pojsc do lekarza jakiegos sportowego i z nim wszystko obgadac

    (-2)
  9. Array ( )
    Zdjęcie profilowe Zeb
    Odpowiedz

    W dzisiejszych czasach kontuzje (schorzenia) pleców/kręgosłupa to istna choroba cywilizacyjna i coraz młodsi ludzie na nią zapadają. Według mnie każdy dorosły człowiek powinien ćwiczyć plecy kilka razy w tygodniu. Siedzący tryb życia to nasza deska do trumny. Mam 37 lat i dosłownie co druga osoba w moim otoczeniu ma zchrzanione “plecy” a wiedzcie, że takowe dają oznaki bólowe o bardzo dużym nasileniu i w bardzo niespodziewanych miejscach (nogi, ręce). Mój sposób to:
    1. Codzienne ćwiczenia rozciągające, uelastyczniające kręgosłup – podstawa to takie pompki na biodrach z odchyleniem tułowia do góry, kocie grzbiety, wyciąganie pleców w klęku podpartym z pośladkami na piętach. (dosłowinie 5 minut max)
    2. Technika wykonywania wszystkich ćwiczeń oraz czynności codziennych – tu można sobie załatwić nieźle plecy – wystarczy “załadować” i źle wykonać martwy ciąg na prostych nogach (jeszcze gorzej na 1 nodze – pamiętacie takie ćwiczonko z cyklu przygotowań Miami Heat).
    3. Core to podstawa. Nie patrz nawet na wielkie ciężary jeżeli nie potrafisz przejść najtrudniejszej trasy w Parku Linowym.

    Generalnie polecam pogadanie z doświadczonymi rehabilitantami którzy ułożą odpowiedni zestaw ćwiczeń. Ludziskom z warm-maz polecam “olsztyńską szkołę pleców”. Lekarze to niestety najczęściej ignoranci sportowi którzy odsyłają od jednego do drugiego i tylko potrafią poradzić “odpoczynek”. Bite 3 miesiące borykam się z kontuzją pachwin i 3 lekarz jest ignorantem. Okazało się że mam uszkodzenie przywodziciela połączone prawdopodobnie z zapaleniem spojenia łonowego (masakra). Za jakiś miesiąc jak będę po konkretnej rehabilitacji mogę coś poradzić w tym temacie. Może jakiś artykuł o tej przypadłości.

    (0)
  10. Array ( )
    Zdjęcie profilowe Hater
    Odpowiedz

    Na problemy z plecami wpływa również siedzący tryb życia, zwłaszcza jeżeli wykonujesz swoją pracę przy komputerze. 8h w biurze, wracasz do domu, obiad i co potem… odpalasz komputer, a to żeby się odmóżdżyć grając w 2K, a to żeby zrobić coś do szkoły.

    Ja preferuję basen, świetnie wzmacnia plecy i do tego poprawia wydolność. Pływanie z resztą to chyba najlepsze ogólnorozwojowe ćwiczenie jakie istnieje. Polecam naukę różnych stylów, od żabki aż po motyla, coby angażować jak najwięcej mięśni.

    (0)

Gwiazdy Basketu