2013/06/29

Na co ta klatka? Prawdy i mity treningu na siłowni dla koszykarzy

Witam, chcę zadać kilka pytań co do siłowni w koszykówce:
Wiele razy słyszałem, że klatka piersiowa jest ważna, to przecież podstawa siły, każda gwiazda ćwiczy klatę, ale dlaczego tak naprawdę jest ważna? Tylko do siły podania, czy może czegoś więcej? W którymś z artykułów podkreśliliście, że szerokość w barach jest pozytywem, dlaczego?

1

W Waszych mailach do redakcji temat siłowni jest jednym z najczęściej powracających zagadnień. Nic dziwnego, idzie lato i każdy chciałby jak najlepiej zaprezentować się na plaży czy na rozgrzanym słońcem orliku. W tym artykule postaram się odpowiedzieć na kilka pytań znalezionych ostatnio w redakcyjnej skrzynce mailowej.

Pewnym fetyszem u osób ćwiczących na siłowni jest klatka piersiowa. Wyciskanie na ławce traktowane jest jak uniwersalny sprawdzian siły. Jest to myślenie zupełnie błędne. Martwy ciąg czy przysiad ze sztangą o wiele więcej mówią o Twojej sile niż wyciskanie leżąc. Jasne, lepiej się czujesz gdy patrzysz na gościa, którego kryjesz i myślisz “nie ma bata, ten leszczyk nie targa tyle co ja”. W rzeczywistości jednak jedyne co na tym zyskuje, to Twoje ego.

To nie klatka piersiowa odpowiada za siłę Twojego podania, tylko triceps. Pamiętaj o tym!

1

Duża klatka nie pomoże Ci też w wypracowaniu sobie miejsca pod koszem, do tego potrzebujesz silnych nóg, mocnych barów i dobrej koordynacji ruchowej. To, że sportowcy z NBA (ci dobrze umięśnieni) mają rozbudowaną klatkę piersiową, jest wynikiem kompleksowości ich treningu. Mimo, iż nie korzystają na boisku z siły ich klatki bezpośrednio, to wiedzą dobrze, że “łańcuch jest tak silny jak jego najsłabsze ogniwo” i nie mogą pozwolić sobie na zaniedbanie żadnej partii mięśniowej.

Wielu młodych adeptów koszykówki chce poprawić swoje umiejętności, czy też rozwinąć aspekt fizyczny swojej gry poprzez ćwiczenia na siłowni. Wielu z takich chłopaków przejmuje złe wzorce, bo od kolegów na siłce słyszą, że ważna jest duża łapa, to ile wyciskasz i czy masz dopakowane kaptury. To nie pomoże Ci na boisku!

Jeśli jesteś zawodnikiem podkoszowym, powinieneś postawić na coś zupełnie innego. Na co? Pamiętacie film The Blind Side z Sandrą Bullock? Na początku wygłosiła ona monolog, w którym opisała idealnego ofensywnego line-mana futbolu amerykańskiego, grającego na pozycji left-tackle. Wydrukujcie ten opis i pokażcie każdemu trenerowi basketu. Daję sobie rękę uciąć, że widząc go stwierdzi “to jest 100% tego jaki powinien być zawodnik podkoszowy!”

“Idealny gracz podkoszowy jest duży, ale wielu graczy jest dużych. Ma masywny tyłek i mocne uda. Jego ramiona są długie, dłonie wielkie, a stopy szybkie jak czkawka. To niezwykle rzadka i pożądana kombinacja.”

1

czytaj dalej >>

12
Najnowsze
Usher x American Ninja Warrior
video
Usher x American Ninja Warrior
Podesłane przez Dunker
2 komentarze
Najlepszy mecz w karierze Charlesa Barkleya
video
Najlepszy mecz w karierze Charlesa Barkleya
Podesłane przez Shemek
5 komentarzy
Jaylen Brown: rocznik 1996, wyjątkowy kozak
video
Jaylen Brown: rocznik 1996, wyjątkowy kozak
Podesłane przez Shemek
5 komentarzy
Komentarze
Nick Email Zaloguj
  1. Gość: adadfad 2013/06/29 17:29

    Na wyskok tylko łydki, czy uda również?

    (-15)
  2. Gość: MVP 2013/06/29 17:31

    Ja np. po ostrym meczu nawet na streecie, kiedy gramy na mocnym kontakcie czuje plery i skosy brzucha stabilizacyjne
    ćwiczyć ciągi i siady ludziie!! Jeszcze wyskok wam pójdzie :)

    (5)
  3. Gość: MVP 2013/06/29 17:34

    + Jeszce jedna sprawa, że ktoś nie wygląda – nie znaczy, że nie ma siły (patrz. trójboiści)
    ostatnio zderzyłem się z takimi gośćmi na boisku, źle było.

    (7)
  4. soltys88
    soltys88 2013/06/29 17:34

    masakra jak czesto i gesto powielane sa te durne mity. Za wyskok odpowiada praktycznie cale cialo, od duzego palca u nogi po kaptury i barki. Stad np rwanie jest doskonalym cwiczeniem i wyznacznikiem wyskoku u zawodnika. Zeby budowac atletyzm na najwyzszym poziomie trzeba cwiczyc na roznych plaszczyznach, jest miejsce na budowanie sily, dynamiki i szybkosci. Jesli ktos mysli ze bedzie robil tylko sile i wysoko skakal jest w bledzie, tak samo jak ten ktory mysli ze trzeba robic tylko dynamike.

    (10)
  5. Gość: haterlbj 2013/06/29 17:42

    @adadfad
    na wyskok składają się wszystkie mięsnie nóg, brzucha i pleców oraz dynamika

    (6)
  6. Gość: mbjhsedfc 2013/06/29 17:49

    polecam tez rozciaganko na wyskok

    (5)
  7. Gość: adam 2013/06/29 19:03

    Koszykówka to jest sport ogólnorozwojowy i ćwicząc trzeba na to postawić. Ćwiczyć należy każdą partię mięśniową : Klatkę, Barki, Plecy, Triceps, Biceps, Brzuch i Nogi. Warto to robić np w obwodach, ale okresowo też jest dobry trening dzielony, bo każdy trening trzeba zmieniać. Do tego oczywiście trzeba biegać, dobrym sportem ogólnorozwojowym jest też pływanie.

    (4)
  8. Gość: Domino 2013/06/29 19:23

    a co powiedziec na temat silowni w wieku 14, 15 lat? podobno stereotyp to to ze przez silke w tym wieku przestaje sie rosnac, a z tego co slyszalem ze”pakowanie” z malymi obciazeniami z duz iloscia powtorzen wrecz pomoga rosnac ; )

    (4)
  9. Gość: fifi_3_ 2013/06/29 19:46

    ja sie nie udzielam na temat siłowni dla koszykarza, kocham ten sport, gram codziennie z chłopakami na boisku, pogrywałem tez w 3 lidze ale to bardzo krótko, ale chce powiedzieć własnie ze pływanie, bardzo według mnie pomaga w koszykówce, pływam zawodowo od 3 lat, mam sukcesy ( miedzy innymi : mistrzostwo wielkopolski w szkołach gimnazjalnych, i mistrzostwo wielkopolski sztafet gimnazjalnych)… i bardzo mi to pomaga w koszykówce, nie jestem żadnym byczkiem co ma łape jak Nate :D ale mam siłe taką w sobie, nie widać tego po mnie że mam tą siłe a jednak gdzies tam jest, dzieki pływaniu skacze wyżej ponieważ dużo pływałem samymi nogami :) Polecam każdemu kto lubi pływać a chce tez zwiększyc swoją koszykarską “siłe” pływanie codziennie po godzince/dwie a przysięgam że po 2/3 miesiącach przyjdą efekty widoczne na boisku w grze :)

    (1)
  10. Ecki 2013/06/29 19:59

    Czy to prawda, że jazda na rowerze skraca wyskok? Czytałem kiedyś jak Kobe i LeBron jeżdżą dużo na rowerze. A najmniejszego wyskoku nie mają.

    (2)
  11. Gość: MVP 2013/06/29 20:06

    Skraca. ale jak ktoś mocno trenuje i ma silną dupę, to nie skraca ;p

    (2)
  12. Teo.
    Teo. 2013/06/29 20:17

    Kluczem jest wszechstronny trening. Polecam plany treningowe z kettlebellami, czy też na TRX.

    No i trzeba pamiętać, earned, not given !

    (1)
  13. SWAGUY 2013/06/29 21:52

    @adadfad
    Na wyskok to mięśnie brzucha i plecy. Następnie silne łydki i uda. Mr 720 o tym mówił, a jest genialnym dunkerem, więc wierzyć mu trzeba.

    (1)
  14. Kac
    Kac 2013/06/29 23:08

    warto tez pamietac o posladkach ktore odciazaja kolana

    (2)
Polecane w Magnetowidzie
Usher x American Ninja Warrior
Podesłane przez Dunker
2 komentarze
Najlepszy mecz w karierze Charlesa Barkleya
Podesłane przez Shemek
5 komentarzy