2013/06/29

Na co ta klatka? Prawdy i mity treningu na siłowni dla koszykarzy

Witam, chcę zadać kilka pytań co do siłowni w koszykówce:
Wiele razy słyszałem, że klatka piersiowa jest ważna, to przecież podstawa siły, każda gwiazda ćwiczy klatę, ale dlaczego tak naprawdę jest ważna? Tylko do siły podania, czy może czegoś więcej? W którymś z artykułów podkreśliliście, że szerokość w barach jest pozytywem, dlaczego?

1

W Waszych mailach do redakcji temat siłowni jest jednym z najczęściej powracających zagadnień. Nic dziwnego, idzie lato i każdy chciałby jak najlepiej zaprezentować się na plaży czy na rozgrzanym słońcem orliku. W tym artykule postaram się odpowiedzieć na kilka pytań znalezionych ostatnio w redakcyjnej skrzynce mailowej.

Pewnym fetyszem u osób ćwiczących na siłowni jest klatka piersiowa. Wyciskanie na ławce traktowane jest jak uniwersalny sprawdzian siły. Jest to myślenie zupełnie błędne. Martwy ciąg czy przysiad ze sztangą o wiele więcej mówią o Twojej sile niż wyciskanie leżąc. Jasne, lepiej się czujesz gdy patrzysz na gościa, którego kryjesz i myślisz “nie ma bata, ten leszczyk nie targa tyle co ja”. W rzeczywistości jednak jedyne co na tym zyskuje, to Twoje ego.

To nie klatka piersiowa odpowiada za siłę Twojego podania, tylko triceps. Pamiętaj o tym!

1

Duża klatka nie pomoże Ci też w wypracowaniu sobie miejsca pod koszem, do tego potrzebujesz silnych nóg, mocnych barów i dobrej koordynacji ruchowej. To, że sportowcy z NBA (ci dobrze umięśnieni) mają rozbudowaną klatkę piersiową, jest wynikiem kompleksowości ich treningu. Mimo, iż nie korzystają na boisku z siły ich klatki bezpośrednio, to wiedzą dobrze, że “łańcuch jest tak silny jak jego najsłabsze ogniwo” i nie mogą pozwolić sobie na zaniedbanie żadnej partii mięśniowej.

Wielu młodych adeptów koszykówki chce poprawić swoje umiejętności, czy też rozwinąć aspekt fizyczny swojej gry poprzez ćwiczenia na siłowni. Wielu z takich chłopaków przejmuje złe wzorce, bo od kolegów na siłce słyszą, że ważna jest duża łapa, to ile wyciskasz i czy masz dopakowane kaptury. To nie pomoże Ci na boisku!

Jeśli jesteś zawodnikiem podkoszowym, powinieneś postawić na coś zupełnie innego. Na co? Pamiętacie film The Blind Side z Sandrą Bullock? Na początku wygłosiła ona monolog, w którym opisała idealnego ofensywnego line-mana futbolu amerykańskiego, grającego na pozycji left-tackle. Wydrukujcie ten opis i pokażcie każdemu trenerowi basketu. Daję sobie rękę uciąć, że widząc go stwierdzi “to jest 100% tego jaki powinien być zawodnik podkoszowy!”

“Idealny gracz podkoszowy jest duży, ale wielu graczy jest dużych. Ma masywny tyłek i mocne uda. Jego ramiona są długie, dłonie wielkie, a stopy szybkie jak czkawka. To niezwykle rzadka i pożądana kombinacja.”

1

czytaj dalej >>

12
Najnowsze
Nieprzeciętny mecz w wykonaniu Marcina Gortata!
video
Nieprzeciętny mecz w wykonaniu Marcina Gortata!
Podesłane przez Dunker
LeBron wrócił do Cleveland
artykuł
LeBron wrócił do Cleveland
25 komentarzy
LeBron James rozpoczyna sezon Cavs!
video
LeBron James rozpoczyna sezon Cavs!
Podesłane przez Shemek
3 komentarze
Boom! NBA wita Jamesa Ennisa!
video
Boom! NBA wita Jamesa Ennisa!
Podesłane przez Shemek
1 komentarz
Komentarze
Nick Email Zaloguj
  1. Gość: adadfad 2013/06/29 17:29

    Na wyskok tylko łydki, czy uda również?

    (-15)
  2. Gość: MVP 2013/06/29 17:31

    Ja np. po ostrym meczu nawet na streecie, kiedy gramy na mocnym kontakcie czuje plery i skosy brzucha stabilizacyjne
    ćwiczyć ciągi i siady ludziie!! Jeszcze wyskok wam pójdzie :)

    (5)
  3. Gość: MVP 2013/06/29 17:34

    + Jeszce jedna sprawa, że ktoś nie wygląda – nie znaczy, że nie ma siły (patrz. trójboiści)
    ostatnio zderzyłem się z takimi gośćmi na boisku, źle było.

    (7)
  4. soltys88
    soltys88 2013/06/29 17:34

    masakra jak czesto i gesto powielane sa te durne mity. Za wyskok odpowiada praktycznie cale cialo, od duzego palca u nogi po kaptury i barki. Stad np rwanie jest doskonalym cwiczeniem i wyznacznikiem wyskoku u zawodnika. Zeby budowac atletyzm na najwyzszym poziomie trzeba cwiczyc na roznych plaszczyznach, jest miejsce na budowanie sily, dynamiki i szybkosci. Jesli ktos mysli ze bedzie robil tylko sile i wysoko skakal jest w bledzie, tak samo jak ten ktory mysli ze trzeba robic tylko dynamike.

    (10)
  5. Gość: haterlbj 2013/06/29 17:42

    @adadfad
    na wyskok składają się wszystkie mięsnie nóg, brzucha i pleców oraz dynamika

    (6)
  6. Gość: mbjhsedfc 2013/06/29 17:49

    polecam tez rozciaganko na wyskok

    (5)
  7. Gość: adam 2013/06/29 19:03

    Koszykówka to jest sport ogólnorozwojowy i ćwicząc trzeba na to postawić. Ćwiczyć należy każdą partię mięśniową : Klatkę, Barki, Plecy, Triceps, Biceps, Brzuch i Nogi. Warto to robić np w obwodach, ale okresowo też jest dobry trening dzielony, bo każdy trening trzeba zmieniać. Do tego oczywiście trzeba biegać, dobrym sportem ogólnorozwojowym jest też pływanie.

    (4)
  8. Gość: Domino 2013/06/29 19:23

    a co powiedziec na temat silowni w wieku 14, 15 lat? podobno stereotyp to to ze przez silke w tym wieku przestaje sie rosnac, a z tego co slyszalem ze”pakowanie” z malymi obciazeniami z duz iloscia powtorzen wrecz pomoga rosnac ; )

    (4)
  9. Gość: fifi_3_ 2013/06/29 19:46

    ja sie nie udzielam na temat siłowni dla koszykarza, kocham ten sport, gram codziennie z chłopakami na boisku, pogrywałem tez w 3 lidze ale to bardzo krótko, ale chce powiedzieć własnie ze pływanie, bardzo według mnie pomaga w koszykówce, pływam zawodowo od 3 lat, mam sukcesy ( miedzy innymi : mistrzostwo wielkopolski w szkołach gimnazjalnych, i mistrzostwo wielkopolski sztafet gimnazjalnych)… i bardzo mi to pomaga w koszykówce, nie jestem żadnym byczkiem co ma łape jak Nate :D ale mam siłe taką w sobie, nie widać tego po mnie że mam tą siłe a jednak gdzies tam jest, dzieki pływaniu skacze wyżej ponieważ dużo pływałem samymi nogami :) Polecam każdemu kto lubi pływać a chce tez zwiększyc swoją koszykarską “siłe” pływanie codziennie po godzince/dwie a przysięgam że po 2/3 miesiącach przyjdą efekty widoczne na boisku w grze :)

    (1)
  10. Ecki 2013/06/29 19:59

    Czy to prawda, że jazda na rowerze skraca wyskok? Czytałem kiedyś jak Kobe i LeBron jeżdżą dużo na rowerze. A najmniejszego wyskoku nie mają.

    (2)
  11. Gość: MVP 2013/06/29 20:06

    Skraca. ale jak ktoś mocno trenuje i ma silną dupę, to nie skraca ;p

    (2)
  12. Teo.
    Teo. 2013/06/29 20:17

    Kluczem jest wszechstronny trening. Polecam plany treningowe z kettlebellami, czy też na TRX.

    No i trzeba pamiętać, earned, not given !

    (1)
  13. SWAGUY 2013/06/29 21:52

    @adadfad
    Na wyskok to mięśnie brzucha i plecy. Następnie silne łydki i uda. Mr 720 o tym mówił, a jest genialnym dunkerem, więc wierzyć mu trzeba.

    (1)
  14. Kac
    Kac 2013/06/29 23:08

    warto tez pamietac o posladkach ktore odciazaja kolana

    (2)
Wyniki NBA
Dzisiaj
00:00
Zak. 
105
WAS
@
ORL
98
01:00
Zak. 
91
DET
@
MIN
97
01:00
Zak. 
95
NYK
@
CLE
90
01:30
Zak. 
102
UTA
@
DAL
120
03:30
Zak. 
90
OKC
@
LAC
93
Jutro
00:00
 
 
MEM
@
IND
 
01:00
 
 
CLE
@
CHI
 
01:30
 
 
PHI
@
MIL
 
03:00
 
 
SAS
@
PHX
 
03:00
 
 
POR
@
SAC
 
03:30
 
 
LAC
@
LAL
 
Polecane w Magnetowidzie
LeBron James rozpoczyna sezon Cavs!
Podesłane przez Shemek
3 komentarze