Poradnik koszykarza: jak trenować kozłowanie

15

Dziś troszkę inaczej niż zwykle. W końcu nie tylko fabularną stroną koszykówki człowiek żyje…  

Basket jest dyscypliną złożoną. Oprócz skutecznego rzucania do kosza, dostrzeżenia kolegi wychodzącego na pozycję czy odpowiedniego poruszania się po boisku, bardzo ważne jest także kozłowanie. Bez tego nie ma wejść pod kosz, minięć, nawet miejsca na rzut, bo przecież przeciwnik wiedząc, że nie umiesz kozłować, będzie się trzymał blisko.

Ameryki nie odkryję, żeby ogarnąć tę umiejętność, trzeba ćwiczyć. Warto przyjść czasem na boisko wcześniej, a najlepiej zabrać ze sobą nie jedną, ale dwie piłki. Po co nam dwie piłki? Z jedną piłką możemy zrobić kilka ćwiczeń, które pomogą nam opanować lepiej kozłowanie. Z dwoma piłkami natomiast można wykonać już trochę bardziej zaawansowane ćwiczenia, które udoskonalą naszą zręczność jeszcze bardziej.

Ćwiczenia z jedną piłką mogą wyglądać następująco:

  • bieg z piłką wzdłuż boiska z kozłowaniem jedną ręką
  • bieg z piłką wzdłuż boiska z kozłowaniem lewą i prawą ręką na przemian
  • bieg z piłką wzdłuż boiska z wykonaniem zwodu raz w prawo, raz w lewo
  • bieg z piłką od jednego kosza do drugiego z kozłowaniem piłki pod nogami

Ćwiczenia z dwoma piłkami:

  • marsz z 2 piłkami wzdłuż boiska ze spokojnym kozłowaniem dwoma rękoma
  • bieg z 2 piłkami wzdłuż boiska z dynamicznym kozłowaniem dwoma rękoma
  • marszobieg z 2 piłkami z przełożeniem piłek z jednej ręki do drugiej
  • bieg z 2 piłkami wzdłuż boiska z kozłowaniem dwoma rękoma i zmianą kierunku biegu

Zręcznościowy trening w koszykówce może być wykonywany nie tylko piłkami do koszykówki. Warto zabrać ze sobą także piłki do tenisa. Co można zrobić z piłkami do tenisa?

Można przyjść z drugą osobą i spróbować wykonać ćwiczenie, które do treningu zręcznościowego pasuje idealnie. Jest to proste ćwiczenie, które jednak może na początku sprawiać trochę trudności. Jeżeli jednak wykażemy się cierpliwością, z pewnością opanujemy to ćwiczenie w niedługim czasie do perfekcji. Jakie to ćwiczenie?

Stajemy naprzeciwko siebie z osobą towarzyszącą. Każdy z nas ma w ręku po dwie piłki do tenisa. W lewej ręce trzymamy jedną piłkę, a prawą ręką rzucamy w tym samym momencie do siebie drugą piłkę do tenisa tak, aby w momencie lotu piłek przełożyć piłkę z naszej lewej ręki do prawej, po czym lewą ręką złapać piłkę rzuconą w naszym kierunku przez kolegę. Piłka, która do nas leci musi zostać złapana. Niełatwe? Tym lepiej! W tym ćwiczeniu chodzi właśnie o to, aby stopień trudności był trochę wyższy. W ten sposób świetnie możemy opanować takie cechy jak:

  • koncentracja, która w koszykówce jest bardzo ważna
  • zręczność
  • współpraca (na niej przecież opiera się gra w koszykówkę!)

Trening zręcznościowy możemy uatrakcyjnić jeszcze takimi elementami jak:

  • bieg z kozłowaniem piłki do tenisa wzdłuż boiska raz lewą, a raz prawą ręką
  • marsz z kozłowaniem piłki do tenisa z wykonaniem zwodu raz w lewo, a raz w prawo (tak, dobrze przeczytaliście, to jest bardzo dobre ćwiczenie)

Juggling

Żonglerka to również bardzo dobre ćwiczenie, które może pomóc nam doskonalić nasz chwyt piłki. Warto wziąć więc też dwie, lub trzy piłki do tenisa i przez kilka minut pożonglować nimi. Ćwiczenie z żonglowaniem piłek jest bardzo dobre na koncentrację i umiejętność chwytania piłki.

Na zakończenie naszego treningu zręcznościowego można również trochę się rozluźnić wykonując ćwiczenia z piłką do tenisa przy tablicy. Ćwiczenia przy tablicy mają nauczyć nas jeszcze lepszej koncentracji. Są to następujące ćwiczenia:

  • rzut piłką do tenisa o tablicę lewą ręką i złapanie piłki po odbiciu od tablicy ręką prawą
  • rzut piłką do tenisa o tablicę prawą ręką, zrobienie w tym czasie obrotu, chwyt piłki ręką lewą
  • rzut raz lewą, raz prawą ręką piłek do tenisa o tablicę i łapanie ich

Można też wykonać ćwiczenie z piłkami do tenisa przy tablicy z drugą osobą:

  • stajemy obok siebie i każdy ma swoją piłkę do tenisa, po czym na okrzyk rzucamy piłki do tenisa o tablicę w poprzek, tak żeby po odbiciu się od niej piłka leciała w kierunku naszego kolegi stojącego obok, który musi piłkę złapać

Wbrew pozorom niektóre z tych ćwiczeń są trudne i można się zniechęcić. Ale nie zniechęcajcie się! To ważne, żeby mimo wszystko próbować opanować ćwiczenia zręcznościowe z piłkami do tenisa, ponieważ później możemy mieć z tego same korzyści. Jakie? Cóż, spróbujcie wykonać ćwiczenia, które opisałem wyżej. Kiedy po dłuższym treningu piłkami do tenisa weźmiecie do ręki piłkę do koszykówki, zobaczycie jak łatwo jest Wam nią kozłować i jaka ona jest duża! Zauważycie jak łatwo idzie Wam kozłowanie piłką do koszykówki w porównaniu z tym co jeszcze przed chwilą robiliście z piłkami do tenisa.

Trening zręcznościowy nie jest może najprzyjemniejszy, ale naprawdę pomaga w późniejszym panowaniu nad piłką. Po treningu zręcznościowym, który polecam wykonać raz na jakiś czas (tydzień?) będziecie grać w koszykówkę jeszcze lepiej. I właśnie tego Wam życzę, abyście byli coraz lepszymi koszykarkami i koszykarzami.

[autorem tekstu jest Arkadiusz Olszewski, autor bloga „Rzut z dystansu„]

Ostatnie Wpisy

15 comments

  1. Array ( )
    Odpowiedz

    Proszę Właścicieli jesteście najlepszą stroną w Polsce o Lejkersach więc proszę Was abyście więcej o nich pisali. Od rana o nich nie wspomnkeloscie a ja się bardzo o nich martwię i nie wiem czy kogoś kupili lub sprzedali… Ja bardzo mocno kibicuję Lejkersom od zawsze i mocno liczę na to że w tym roku znów wygrają z Worriors. A wygrają ponieważ w tym roku gra u nich mój ulubiony i najlepszy koszykasz świata czyli Lebron który wygra dla mistrzostwo bo bardzo mu kibicuję.

    (-21)
    • Array ( )

      Na początku te komentarze były żałosne. Teraz jakoś zaczęły mnie bawić 🙂 Masz plusa za błaznowanie 🙂

      (7)
    • Array ( )

      Nie wiem dlaczego, ale mnie też zaczęły od niedawna bawić te wpisy o Lakersach. Bądź wytrwały, może niedługo wyjdziesz na plus

      (2)
  2. Array ( )
    Zdjęcie profilowe Tomson
    Odpowiedz

    Taki trening to dobry pomysł, ale jako porządną rozgrzewka przed wejściami do kosza/ćwiczeniem zwodów. Jeżeli chcecie szybko kogoś minąć i wejść dwutaktem, to jest to coś, co powinniście robić na treningach, jak najbardziej dynamicznie i z szynką zmianą tempa. Co innego że taki trening jest na pewno czymś ciekawym i małą odskocznią od rutyny.

    (0)
  3. Array ( )
    Odpowiedz

    Kozłowanie w miejscu i robienie masę innych ćwiczeń z 2,3 piłkami to najdurniejsza rzecz świata jeśli ktoś chce mieć użyteczny w grze kozioł, prawdziwi gracze wiedza o czym mówię 😊

    (-8)
    • Array ( )

      Spoko. Poinformuj o tym gwiazdy NBA na czele z Currym, bo najwidoczniej nie są tego świadomi. Tylko prawdziwi gracze jak Ty o tym wszystkim wiedzą i mamy szczęście, że dzielisz się z nami swoją wiedzą

      (31)