centered image

W imię zasad…

23

Ileż to razy, oglądając mecz NBA, zżymałeś się na pracę arbitrów? Że kroków nie widzą, że gwiżdżą za dużo (albo za mało), że w widoczny sposób pomagają jednej z drużyn (i to niestety nie tej, której kibicujesz)… Powodów do rzucania nieparlamentarnych słów pod adresem sędziów prowadzących spotkanie może być naprawdę sporo, czyż nie?

A czy Ty znasz zasady gry w koszykówkę, panujące w NBA? Dziś możesz się o tym przekonać, próbując odpowiedzieć na pytania padające w tym artykule. Nie są one wcale proste, dlatego podajemy też odpowiedzi. Lecimy:

#Złe zachowanie kibica

Podczas meczu Raptors/Jazz jakiś kibic robi sobie żarty z nazwiska jednego z zawodników drużyny gości, by wytrącić go z równowagi. Co w takiej sytuacji może zrobić trener drużyny?

Odpowiedź: Z pewnością nie może wejść na trybuny lub wdać się z nim w słowne przepychanki. Tego typu zachowanie skutkowałoby natychmiastowym usunięciem z meczu (zawodnika lub trenera). Niezdyscyplinowany widz dostanie pierwsze i jedyne ostrzeżenie dotyczące swojego zachowania od ochrony budynku. Jeśli się nie uspokoi, zostanie wyprowadzony z hali.

#Nieoczekiwany kontakt z piłką

Podczas jednego meczu Cavs/Clippers, LeBron rzucił podanie do Desmonda Jonesa, stojącego przy linii bocznej, na wysokości ławki rezerwowych Clippers. Piłka odbiła się od ręki Desmonda, który próbował ją łapać, jednak uderzyła ona trenera Clippers, Mike’a Dunleavy, stojącego za linią boczną. Która drużyna wznowiła grę i z którego miejsca na boisku?

Odpowiedź: Zgodnie z zasadami w NBA przy piłce pozostali Cavs, ponieważ Jones opanowałby piłkę, gdyby nie uderzyła ona trenera drużyny przeciwnej (tak orzekli sędziowie). Cavaliers wznowili grę na wysokości linii rzutów wolnych na atakowanej połowie.

#Wyprowadzenie piłki z własnej połowy

Wszyscy wiemy, że jest na to 8 sekund. A czy umiecie rozgryźć ten przypadek? Sacramento Kings trafili kosza w meczu z Cavs. Rozgrywający Cleveland, Eric Snow wyprowadzał piłkę z własnej połowy, znajdując się pod presją obrony na całym boisku. Rzucił długie podanie do jednego z klubowych kolegów, jednak piłkę próbował przechwycić Mike Bibby z Kings. Bibby nie złapał piłki, zdołał ją jednak wybić tak, że wpadła ona ponownie w ręce Colesa (Cavs) który znajdował się wciąż na swojej połowie. Zegar wskazywał 17 sekund do końca akcji. Ile czasu ma Coles na wyprowadzenie piłki z własnej połowy?

Odpowiedź: Zgodnie z zasadami NBA, ma on ponownie 8 sekund na wyprowadzenie piłki (zgodnie z 24-sekundowym zegarem ma czas dopóki na zegarze nie pojawi się liczba “09”).

#Połowa boiska

Tony Parker wyprowadza piłkę. Stawia jedną stopę na połowie przeciwnika i w tym momencie podaje do Manu, stojącego na bronionej połowie. Ten, widząc w jakim miejscu boiska znajduje się Parker, wyskakuje, łapie piłkę w locie i spada na atakowanej części boiska. Co zrobi sędzia? Czy będzie gwizdek?

Odpowiedź: Nie, nie będzie gwizdka. Wszystko odbyło się w zgodzie z przepisami.

#Taka sytuacja

Piłka lubi robić czasem dziwne rzeczy. Co mówią zasady gry o takich wypadkach?

Zydrunas Ilgauskas rzuca osobisty. Piłka odbija się od obręczy, następnie odbija się od górnej krawędzi tablicy i wpada do kosza. Liczy się?

Metta World Piece również rzuca swój drugi rzut osobisty. Po wypuszczeniu piłki z rąk, podobnie jak w przypadku Big Z, piłka odbija się od obręczy, po czym toczy się po górnej krawędzi tablicy i spada do tyłu, lądując w polu gry. Co się stanie?

Odpowiedź: W przypadku Ilgauskasa kosz jest zaliczony. W przypadku Metta World Piece decyzja sędziów opierać się będzie na czwartym przepisie sekcji pierwszej w Księdze Zasad NBA. Wszystkie pięć stron tablicy (cztery jej boczne krawędzie i strona frontowa, na której umocowana jest obręcz kosza) należą do pola gry. Z chwilą gdy piłka znajdzie się za tablicą kosza po rzucie wykonanym przez zawodnika stojącego przed obręczą, traktowana jest tak, jak gdyby opuściła pole gry i nie ma znaczenia gdzie spadnie. Drużyna MWP traci zatem posiadanie piłki.

To tyle na dziś. Udało się Wam zgadnąć wszystko? A może mieliście podczas meczów jakieś równie ciekawe sytuacje? Pozdro!
(BLC)

Ostatnie Wpisy

23 comments

  1. Array ( [0] => subscriber )
    Zdjęcie profilowe Gadom
    Odpowiedz

    To ja zadam jedno pytanie. Pewnie dla większości trywialne, ale słyszałem już tyle wersji, że sam zgłupiałem. Jeśli po koźle złapię piłkę, to czy wystarczy, że przeciwnik klepnie piłkę pozostającą w moich rękach, czy musi mi ją z rąk wybić, żebym mógł ponownie kozłować?

    (11)
    • Array ( )

      na aucie mozesz sie ruszac tylko za linia koncowa, nie za linia boczna. i tylko po trafionym koszu

      (0)
  2. Array ( [0] => subscriber )
    Zdjęcie profilowe SebaMagic
    Odpowiedz

    Pytania raczej łatwe. Trzeba było zadać coś w stylu: Lebron dostaje podanie na szczycie lini za 3. Bosh stawia mu zasłonę, Lebron robi jeden krok, potem kozioł i dwutakt. Sędziowie odgwiżdżą kroki czy nie? Jestem pewny, że sporo osób by się pomyliło.

    (7)
  3. Array ( )
    Zdjęcie profilowe t6mek
    Odpowiedz

    Czy jesli zawodnik ataku otrzymal podanie w trumnie ponizej najwyzszego bloczka, to aby wymusic szarze (nawet po tym jak przeciwnik skozluje) musze ustawic sie poza tzw. restricted area?

    (2)
  4. Array ( )
    Zdjęcie profilowe 13element
    Odpowiedz

    To są pytania ala interpretacje sędziowskie, z których korzystają młodzi sędziowie, a podobne pytania są na egzaminie teoretycznym na sędziego.
    #Gadom Przepisy mówią że można ponownie kozłować jeśli zawodnik straci posiadanie piłki w skutek “dotknięcia piłki przez przeciwnika”. Tracisz posiadanie jak ktoś Ci zabierze piłkę więc np wybije więc samo dotknięcie nie uprawnia Cię do ponownego kozłowania. Przepisy są troche niezrozumiale napisane dlatego tyle kontrowersji. Jak dla mnie dopiero po wybiciu zawodnik może ponownie kozłować.

    (4)
  5. Array ( [0] => subscriber )
    Zdjęcie profilowe SebaMagic
    Odpowiedz

    @spajder Dokładnie tak. w Europie nie, ale różnie z tym bywa. Widziałem na żywo, w Zielonej Górze, jak na meczu Euroligi, Eyenga zrobił ten pierwszy wolny krok i gwizdka nie było. No ale w teorii nie wolno. Jeszcze jedno, tak mi się teraz przypomniało. Znamy słynną akcję MJ, kiedy po nietrafionym osobistym Pippena. Air dobija rzut. Jak myślicie, czy zasady FIBA pozwalają wbiec tak zawodnikowi, nie stojącemu w trumnie do zbórki, po za linię za 3pt, kiedy rzut jeszcze się od obręczy nie odbił, lecz piłka opuściła ręce zawodnika rzucającego?

    (0)
  6. Array ( )
    Zdjęcie profilowe Mamusa
    Odpowiedz

    Co do sytuacji Parker/Manu to się nie zgadzam. Jeżeli Parker przeszedł już na atakowaną część boiska(w niektórych spornych sytuacjach nadepnięcie stopą nie zalicza się jako przekroczenie, ale tą kwestię pozostawmy w spokoju) to Manu nie ma prawa złapać piłki w locie wybijając się z bronionej połowy. I nie ma tu znaczenia w którym miejscu boiska spadnie, jeżeli chwyta piłkę nie dotykając parkietu liczy się moment ostatniego kontaktu stóp z boiskiem przed wejściem w posiadanie 😉 Tak przynajmniej jest w Europie, a na tyle ile moja znajomość przepisów NBA mi pozwala, to tamtejsze przepisy pod tym względem się nie różnią 😉

    (7)
  7. Array ( )
    Zdjęcie profilowe emem
    Odpowiedz

    Ostatnio miałem zagwozdkę, a mianowicie czy dopuszczalne jest w momencie, kiedy jesteśmy w koźle bez szans na zatrzymanie się przed liniami autowymi zostawienie odbijającej się piłki, wyjście za boisko, a po powrocie kontynuowania jej kozłowania już w obrębie boiska?

    (1)
  8. Array ( )
    Odpowiedz

    @jeffgreen

    To nie są kroki, ale błąd. Chociaż decyzja prawidłowa – nie można zrobić więcej niż 1 krok z miejsca w którym dostajesz piłkę od sędziego.

    @mamusa

    W przepisach FIBA (nie wiem jak w NBA) piłka wchodzi na pole ataku kiedy zawodnik kozłujący postawi na polu ataku OBIE STOPY, oraz piłka zostanie zakozłowana na polu ataku.

    (2)
  9. Array ( )
    Zdjęcie profilowe Mamusa
    Odpowiedz

    @kk

    Ja o tym doskonale wiem, chociaż to w sumie niedawny wymysł bo bodajże z poprawki na sezon 2010/2011. Sytuacja z Parkerem/Manu jest opisana tak jakby Parker zmienił połowę na atakowaną( co potwierdzają przepisy NBA, gdzie wystarczy smyrnąć linię połowy i już jest zaliczone jako jej zmiana- niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę ) i dla takiej sytuacji rozpatrywałem decyzję 😉

    (0)
  10. Array ( [0] => subscriber )
    Zdjęcie profilowe greg82@o2.pl
    Odpowiedz

    Taka sytuacja : czas meczu dobiega końca wygrywamy jednym punktem, rzucam piłką w powietrze w czasie gry , czas się kończy piłka odbija się od parkietu i wpada do naszego kosza , wygraliśmy czy przegraliśmy?

    (2)

Gwiazdy Basketu